Praktisk informasjon for deg som skal på kurs

Her finner du praktisk informasjon reise, opphold og kurset på Starum.

Når skal jeg være på Starum?

Du har mulighet for å møte på Sivilforsvarets kompetansesenter på Starum dagen før kursstart innen klokken 23:00.

Når du sjekker inn i vår resepsjon, skal du ha innkallingsbrevet og gyldig legitimasjon som førerkort, pass eller liknende klart. Er det ingen i resepsjonen når du kommer, kan du ringe vakten på telefon 40 10 96 18.

Det er ikke tillatt å møte ruspåvirket til utdanning i Sivilforsvaret. Det er heller ikke tillatt å ha, eller innta alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler i leiren og under utdanningen. 

HVORDAN KOMMER JEG MEG TIL STARUM?

Skal du ta fly tur/retur Oslo lufthavn Gardermoen, skal du kontakte ditt sivilforsvarsdistrikt for bestilling av flybilletter.

Ankommer du Oslo lufthavn Gardermoen ettermiddagen/kvelden før kursstart, har vi satt opp busstransport fra "JVB Tur". Avreise med buss fra OSL henholdsvis klokken 18:00 og klokken 21:00. Informasjon om hvor du finner bussen ser du på informasjonstavlen i avgangshallen. Bussen står oppført under "Charterbuss" og er merket med Starum og Sivilforsvaret. Er flyet ditt forsinket – og du ikke kommer til å rekke bussen klokken 21:00 – ring vakten på telefon 40 10 96 18. 

Kommer du med lokalbuss, for eksempel med buss B46 fra Gjøvik til Lena, skal du gå av ved bussholdeplassen "Starum". Derfra er det rundt 1.000 meter via Starumslinna til Starum. Vår adresse er Starumsvegen 86, 2850 Lena. For andre bussruter, sjekk www.entur.no.

Kommer du med egen bil, skal du følge skiltene mot Gjøvik. Starum ligger på strekningen mellom Gjøvik og Minnesund.

Følg Mjøsvegen (Fv92) til du møter skiltet "Sivilforsvaret", og følg Starumsvegen til Sivilforsvarets kompetansesenter. Du får anvist parkeringsplass når du sjekker inn.

Du vil få dekket dine reiseutgifter etter statens satser til/fra din folkeregistrerte bostedsadresse og på den for statens hurtigste og rimeligste måte. Ta med eventuelle kvitteringer for utlegg du har på reisen. 

Hva skal jeg ha med meg?

Skal du på grunnkurs får du utdelt uniform og alt utstyr som du trenger for å gjennomføre kurset. Uniformen omfatter blant annet ullundertøy, skallbekledning, støvler og hodeplagg. Du kan gjerne ta med ekstra t-skjorter i nøytrale farger og uten trykk som du kan bruke sammen med uniformen.

For befal gjelder: Ta med alt utlevert PU, og gjennomfør KTI-kontroll på dette i god tid før kurset.

Vær oppmerksom på at du skal ha med deg uniformen og alt utstyret hjem i utlevert bag og ryggsekk. Du skal oppbevare uniformen hjemme til videre bruk i din tjeneste.

Du kan trenge litt sivile klær til bruk utenom undervisningen, det vil si på kveldene og i helgene. Ellers trenger du å ha med deg toalettsaker og eventuelt treningsklær.

Overnatting og måltider

Vi har rom med plass til to-fire personer i køyeseng, med felles toalett og dusj på rommet. I tillegg til en seng å sove i får du også et skap til å oppbevare ditt sivile tøy og din uniform i. Videre får du utlevert hodepute, dyne, sengetøy og håndkle. Det er wifi der du skal bo. Du har tilgang til vaskemaskin og tørketrommel under oppholdet.Når det gjelder rommene, er kursdeltakerne selv ansvarlige for rengjøring av sine rom under kurset. 

Vi serverer tre måltider i spisesalen; frokost, lunsj og middag. Spisesalen er også åpen på kveldstid, slik at du kan smøre deg kveldsmat. 

Mandag - torsdag klokken 19:00-22:00 har vi åpent kioskutsalg hvor du kan kjøpe mineralvann, litt salt og litt søtt.

Har du behov for særskilt kost, må du ha med deg legeerklæring på dette. Legeerklæringen leveres til kjøkkenet ved kursstart. Vi ber deg samtidig ta kontakt på e-post sfk@dsb.no senest 7 dager før kursstart, slik at vi har riktige råvarer klar. Ved behov for endret kost i forhold til religion eller livssyn, ta kontakt med oss om dette på e-post sfk@dsb.no senest 7 dager før kursstart, slik at vi har riktige råvarer klar.

Ønsker du mer informasjon?

Se www.sivilforsvaret.no/kurs, ta kontakt med oss på telefon 61141000 (hverdager 09:00 - 14:30) eller på e-post sfk@dsb.no

HVORDAN SKAL JEG FORHOLDE MEG TIL SMITTEVERN?

Kan du ikke møte på kurs fordi du har fått symptomer på smitte, har fått påvist smitte eller er i hjemmekarantene før kursstart, ber vi deg om å ringe og informere ditt sivilforsvarsdistrikt om dette.

Du kan bidra til å redusere risikoen for spredning av smitte ved å holde deg hjemme hvis du er syk; ved å holde avstand til andre passasjerer og bruke munnbind ved reise med offentlig kommunikasjon; ved å holde anbefalt avstand til andre elever; ved å vaske og/eller sprite dine hender jevnlig særlig før og etter aktivitet og før spising; samt ved å ha god hostehygiene.

Får du symptomer på smitte, eller blir du smittet mens du er på kurs hos oss, sørger vi for at du kommer i karantene på et dedikert rom i leiren, inntil det er forsvarlig å sende deg hjem.

HVORDAN FÅR JEG DEKKET TAPT ARBEIDSINNTEKT?

Les mer om lønn og godtgjøring på denne siden.

Midlertidig FRITAK FRA KURS

Tjenestepliktige kan søke om fritak fra kurs og øvelser. I noen tilfeller må søknad komme fra din arbeidsgiver. Det gjelder for søknad om fritak hvis du har en sentral funksjon i virksomhet som ivaretar kritiske samfunnsfunksjoner eller er ansatt i nødetatene. For de øvrige fritaksgrunnene søker du selv, se nærmere informasjon her.

Det er det enkelte sivilforsvarsdistrikt som behandler søknader om fritak fra kurs og øvelser. Ved fritak fra kurs vil man på et senere tidspunkt bli innkalt til et tilsvarende kurs.

Søknad om midlertidig fritak fra kurs skal inneholde nødvendige opplysninger og dokumentasjon. Søknaden skal sendes til Sivilforsvaret uten ugrunnet opphold etter at du har mottatt en innkalling til kurs. Jfr. Sivilforsvarsforskriften §19. Grunner som kan gi midlertidig fritak kommer frem av sivilforsvarsforskriften §§ 20 til 29.

Du søker midlertidig fritak fra kurset ved å fylle ut svarskjema du mottok sammen med innkallingen. Oppstår det en situasjon etter at du har besvart innkallingen kan du benytte søknadsskjema Siv- 1014 søknad om midlertidig fritak som du finner du på altinn.no og på skjemasiden på sivilforsvaret.no